Lia Krol

1Brons is een bijzonder materiaal met een lange geschiedenis. Het werken in brons, of liever gezegd het toewerken naar het eindresultaat van een bronzen beeld, is niet voor iedereen weggelegd. Bronzen beelden, en vooral portretten en standbeelden, stellen hoge eisen aan de ambachtelijke vaardigheden van de kunstenaar. Het proces van modelleren in klei of modelwas eist geduld, toewijding en passie. En ook de stappen daarna; mallen maken, gieten en afwerken, laten ze zich slechts door veel ervaring onder de knie krijgen.

2Wie Lia’s bronzen beelden gezien heeft weet dat de beeldhouwster op een zeer diepgaande manier met het begrip “gelijkenis” omgaat. Het is niet eenvoudig om aan te duiden waardoor het bronzen beeld zo treffend overeenkomt met het model. Het oog en de inleving van de kunstenaar doet iets dat ervoor zorgt dat een karakter of persoonlijkheid dwingend is vastgelegd in het beeld. Het zijn beelden met een ziel.

Lia Krol

Kunstenares Lia Krol (1956, Dinther) werkt sinds 1990 intensief met brons als materiaal voor haar beelden. Ze volgde haar opleiding aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving te ’s Hertogenbosch. Lia probeert haar bronzen beelden op karakteristieke wijze te treffen. De emotie speelt daarbij een belangrijke rol. Daarom laten haar inmiddels klassiek realistische bronzen beelden een grote betrokkenheid zien bij de persoon.

Hooiberg Atelier

Kunstenares Lia Krol en Jaap werken in een authentiek gebouwde hooiberg. Deze Betuwse “Vijfroeder” is alleen al het bekijken waard. De hooischuur biedt ruim onderdak en hoogte voor het maken van grote standbeelden. Er zijn speciale voorzieningen om de lichtval te verbeteren. Alle moderne apparatuur is aanwezig voor een professionele maar gemoedelijke werkplek.

 

Jaap Paasman

Jaap is de echtgenoot van Kunstenares Lia Krol en eveneens kunstenaar. Lia maakt de mensen en Jaap maakt de dieren. Bij grote beelden en sommige specifieke opdrachten werken ze ook samen aan een beeld. Ieder met hun specifieke kwaliteiten. Hierdoor zijn ze samen in staat opdrachten efficient en op tijd klaar te hebben. Niet onbelangrijk bij geplande onthullingen waarin het tijdspad kritiek is.

1Mijn eerste borstbeeld van brons was natuurlijk van mijn vader. Ik geloof dat hij er in het begin niet zoveel vertrouwen in had. Hij kwam een keer op bezoek, en toen heb ik hem gewoon op een stoel gezet. Met een blok klei ervoor en aan de slag. Op een gegeven moment zag hij toch dat ik er wat van kon. Mijn vader was een echt Brabantse Boer van “Eerst zien en dan geloven” Maar hij was ook een goed Katholiek, dus was het soms ook wel eens andersom. Mijn vader leeft allang niet meer, maar ik heb nog steeds een tastbare herinnering en kan hem nog over z’n bol aaien.

2Een van de eerste opdrachten kreeg ik van dhr Huisman. Hij was eigenlijk vanaf de eerste sessie enthousiast. Het hele traject verliep in een prettige sfeer, ook al omdat hij er duidelijk de tijd voor wilde nemen. Het was voor mij een leuk moment, toen zijn vrouw opmerkte dat het portret–halverwege een poseer-sessie– op een gegeven ogenblik even op z’n broer ging lijken. Het beeld werd in opdracht van zijn zoon gemaakt en heeft nu een plaats gekregen in een nieuwe bedrijfsruimte.

3Natuurlijk wist ik hoe moeilijk het is om ogen te maken; om ze een bepaalde uitstraling te geven. Mila’s portret moest echter met gesloten ogen, dat had ik nog niet eerder opgelost. Je hebt opeens geen houvast meer aan een heel belangrijke herkenningstrek van een mens. Achteraf bleek het ook mogelijk om met simpele vormen en gesloten ogen en intentie in het beeld te brengen. Ik voelde me enorm voldaan over dit nieuwe inzicht

4Niet alleen koppen maar heel het menselijk lichaam is prachtig om te maken. Er is dan niets mooier om te werken met een model. Ik geloof dat het halve dorp Erichem al een keer model heeft gestaan voor een opdracht. Voor specifiek vrouwensculpturen gebruik ik vaak vaste modellen die ik al jaren ken. Elke keer zie ik weer nieuwe dingen, niet alleen omdat het model verandert, maar omdat men aldoende leert.

5Voor het standbeeld van Willem van Oranje ben ik diep in de Vaderlandse geschiedenis gedoken. Het bronzen standbeeld staat in het historische stadje Buren op een prominente plek. De meeste standbeelden van Willem van Oranje staan op een hoge sokkel, statig en je kijk automatisch tegen zo’n man op. Ik vond dat “onze” Willem op de grond moest staan, tussen het volk. Vader des Vaderlands zullen we maar zeggen. Ook heb ik er een groepsbeeld van gemaakt, met vrouw Anna en kinderen Maria en Filips Willem. Vroeger werden belangrijke mannen nooit met hun gezin afgebeeld. Zo kan je zien dat dit toch een modern beeld is. Wat wel is gebleven is de historisch kleding van het stel. De kindjes hebben hun aandacht al lang verlegd, terwijl papa en mama iets belangrijks tegen elkaar zeggen.

6Het standbeeld voor de Achterhoekse boeren Rockband “Normaal” was een hele klus. Vier levensgrote mannen in vol ornaat. Gelukkig was er een hele fijne samenwerking met de Anhangers en Normaal. In de voorbereiding was dit best wel een lang traject, maar ook met veel plezier. Toen eenmaal de beslissing was genomen bleek er nog maar weinig tijd over. In zes maanden is het beeld gemaakt. Ik denk een absoluut wereldrecord. De band zelf was ook erg betrokken en hebben op mijn atelier het tussenresultaat beoordeeld.

Lia Kroljaappaasman
Call Now ButtonBel Mij